Wie houdt van een gezellige en mooie thuis denkt automatisch aan Serax. Wat is er trouwens mooier dan het creëren van onvergetelijke momenten in je eigen omgeving met de mensen die je dierbaar zijn. Inmiddels is Serax alom bekend en gegeerd bij zowel horeca als thuis. Maar wat is het verhaal achter Serax? We vroegen het aan Axel Van Den Bossche, oprichter en CEO van Serax.
Welcome to our world, welcome to Serax.
Serax…een bekende naam voor velen maar hoe is Serax ontstaan?
Serax is het geesteskind van mijn broer Serge en ik. Het verhandelen van bloempotten werd ons thuis met de paplepel ingegeven via de zaak van onze moeder. Wat in 1986 begon als een kleinschalige handel in een garage, groeide in twintig jaar uit tot een multinational met meer dan 100 werknemers en een hoofdbureau in Antwerpen. Ik houd me bezig met de leiding van het bedrijf en mijn vrouw – Marie Michielssen – is huisontwerpster en creëerde onder andere de bekende ‘Cactus Vase’. Serax is een familiebedrijf waar passie door de aderen stroomt.
Jullie zijn bij het grote publiek voornamelijk bekend met creaties van o.a. Pascale Naessens en Sergio Herman. Maar jullie aanbod is ruimer dan alleen servies, toch?
Ons aanbod is zeker veel ruimer geworden doorheen de jaren en zal ook nog blijven groeien. Zo hebben we leather items (handtassen, rugzakken, laptophoezen) ontworpen door Bea Mombaers, een grote keuze aan verlichting en natuurlijk ondertussen ook veel meubelen. Denk maar aan “August” by Vincent van Duysen dat dit jaar nog aangevuld werd met zonnebedden of de sofa’s van Bea Mombaers. Meubelen zullen zeker nog een grote focus krijgen in de toekomst.
Jullie zijn vooral ook enorm gekend door de inmiddels al vele designers waar jullie mee samenwerken. Hoe zijn jullie op dit idee gekomen?
Het werken met opkomende en gevestigde designers zit ingebakken in het DNA van Serax. In 1990 gingen we een schuchtere samenwerking aan met Peter Arts, wat een revolutie in de interieursector betekende. Serax kreeg een jaar nadien internationale allure dankzij de samenwerking met bloemenkunstenaar Daniel Ost, die voor ons ‘The Flower Booth’ ontwierp op de Franse designbeurs Maison & Objet. Het zaadje was geplant. Sindsdien is Serax al tientallen samenwerkingen aangegaan, wat uitmondde in gerenommeerde collecties en internationaal succes.
Kan u ons meer vertellen over de grote doorbraak? Wat zorgde voor het grote succes bij o.a. restaurants wereldwijd?
In 2009 ontmoette ik keramiekkunstenares Roos van de Velde. Toen me nog niet bewust dat deze ontmoeting de toekomst van mijn bedrijf voorgoed zou veranderen. Na het lanceren van haar tafelcollectie stonden plots sterrenzaken van over de hele wereld in de rij om bij Serax te bestellen. Vandaag geldt Serax als dé referentie om Michelin-chefs het nodige creatieve porselein of keramiek te leveren die de esthetiek van hun gerechten versterkt. Alle collecties van Serax – van tableware, glas en meubels tot bloempotten en verlichting – zijn stuk voor stuk zorgvuldig geselecteerd met als doel interieurs te creëren die gelukkig maken. Een interieur is de spiegel van de persoonlijkheid van de bewoners. Serax en zijn team van designers selecteert en lanceert daarom enkel producten met een ziel.
Vaak zorgt het grote succes voor industrialisering waardoor de ziel soms verloren raakt. Hoe gaan jullie daarmee om?
Serax groeide de voorbije 30 jaar als kool. Toch respecteren we nog steeds onze basisprincipes. Zo wordt elke collectie ambachtelijk vervaardigd. Over de hele wereld gaat Serax met geselecteerde prototypes van ontwerpers op zoek naar de juiste ambachtslui om ze op grotere schaal te produceren. Van het midden-Oosten tot Europa. Altijd geproduceerd volgens het ontwerp en de filosofie van de designer.
Als Antwerps bedrijf zo snel groeien en internationaal succes. Zorgt dat niet voor groeipijnen? Merken jullie een groot verschil tussen België en de rest van de wereld?
Beter groeipijnen dan geen pijnen 😉
Onze “home market” blijft nog steeds sneller groeien dan in andere landen.
De communicatie dicht bij huis verloopt nog steeds vlotter en de kunst is om dat internationaal door te trekken door lokaal aan de slag te gaan met de juiste mensen die onze brand story ook op de juiste manier zullen gaan vertellen.
Hebben jullie nog andere toekomstplannen? Wat is jullie visie?
Meubelen verder uitbouwen met toffe designers op wereldwijd niveau dan.
Wat mogen we je nog toewensen?
Een lang, gezond gelukkig leven omringt met geweldige mensen en mooie items 😉