ROYAL BOTANIA BELGIAN OUTDOOR LUXURY

Royal Botania blijft boeien!

Royal Botania, het Belgische bedrijf dat wereldwijd een vooraanstaande speler is in de topklasse van de outdoor market, bestaat dit jaar 30 jaar. Hoe het bedrijf in die 30 jaar geëvolueerd is en wat de toekomstplannen zijn, vroegen we aan Kris en Pieter Van Puyvelde. 

Een dubbelinterview met zijn zoon Pieter is iets wat Kris Van Puyvelde bij de start van Royal Botania zich niet had kunnen voorstellen.  En toch zitten ze nu zij aan zij vol passie te vertellen over de geschiedenis en de toekomst van Royal Botania.

‘Toen ik in 1992, samen met mijn studievriend Frank Boschman het bedrijf oprichtte, hadden we een duidelijke afspraak: de volgende generatie zou niet in onze voetsporen treden. Daar hadden we een goede reden voor; wij konden prima samenwerken maar niets garandeerde dat onze kinderen dat ook zouden doen. Het initieel plan was dan ook van ooit te verkopen. Dat idee veranderde twee jaar geleden. Frank vertrok en werd stille vennoot. Plots voelde de hele dynamiek van het bedrijf anders aan. Toen Pieter aangaf te willen solliciteren als marketing manager heb ik toch nog even geaarzeld. Naast een familiale band krijg je met je zoon ook een professionele band en dat is helemaal anders. Maar kijk, we zijn vandaag twee jaar verder en we zijn allebei heel tevreden met de beslissing.’

Een digitale wake-up call

Hoe verloopt jullie samenwerking?
Kris
: “Het digitale luik heeft onder impuls van Pieter een geweldige boost gekregen. Ikzelf ben niet zo bezig met sociale media en zag niet meteen de opportuniteiten die ze kunnen bieden. Daar heeft Pieter verandering in gebracht. Ik besef nu heel goed dat alles sneller moet gaan. Je moet constant in het oog springen, stilzitten is geen optie. Wie had ooit gedacht dat de strijd om de ‘likes’ mij ook in de greep zou krijgen? Ik kan gerust zeggen dat de komst van Pieter in het bedrijf voor mij toch wel een soort digitale ‘wake-up’ call heeft teweeg gebracht.’

“We investeren volop in het digitale verhaal.”

Pieter: “Mijn vader heeft mij, wat het marketing aspect betreft een beetje ‘carte blanche’ gegeven wat natuurlijk geweldig is. Toen ik hier startte, was onze website nog niet geschikt voor mobiele toestellen. Vandaag heeft onze website een digitale 3D-showroom, en hebben we ‘de terrasplanner’ gelanceerd. Dat is een gloednieuwe app waarmee je je terras scant. Daarna kan je daar virtueel al onze meubels in plaatsen en eventueel de kleuren van de stoffen aanpassen. Op die manier krijg je een heel accuraat beeld van hoe je terras er zal uitzien. Deze app is niet alleen handig voor de klant maar ook bijzonder praktisch voor ons en onze dealers. Er zijn intussen zoveel verschillende modellen, stoffen en kleuren dat de dealers onmogelijk alles kunnen presenteren en wij niet genoeg plaats hebben in onze fysieke showroom om alles uit te stallen.”

Royal Botania is een Belgisch bedrijf maar jullie scoren wereldwijd erg goed. 

Pieter: ‘Dat is inderdaad zo. Zowel in het Arts Hotel in Barcelona, het Emirates Palace in Abu Dhabi als het W Hotel op Sentosa eiland nabij Singapore staat meubilair van Royal Botania.’

Kris: ‘Het feit dat grote buitenlandse projecten ons weten te vinden is natuurlijk fantastisch. Maar als ontwerper ben ik uiteraard ook heel blij met de internationale prijzen die ons te beurt vielen. In 2017 kregen we een Red Dot Design Award voor de tuinparasol Palma. Hij sierde bovendien ook op de cover van het jaarboek. Ik ben geen designer van opleiding maar ontwerpen doe ik het liefst.’

Merken jullie verschillen wat de populariteit van de ontwerpen betreft afhankelijk van het land? 

Kris: ‘Toch wel. In de Scandinavische landen mag het allemaal wat koeler en rustiger zijn. Ontwerpen met roestvrij staal scoren daar ook erg goed. In de Zuiderse landen wordt veel minder gekozen voor roestvrij staal maar kiest men eerdere voor ontwerpen met kleurige coatings.’

Jullie aanbod is inderdaad enorm uitgebreid. Terwijl de focus 30 jaar geleden uitsluitend lag op tuinmeubelen, kan je vandaag bij Royal Botania ook terecht voor tapijten, verlichting, kussens en tal van andere terras accessoires. 

Kris: “Dat klopt. De laatste jaren is de grens tussen ‘binnen’ en ‘buiten’ steeds meer vervaagd. Tuin en terras worden meer en meer volwaardige leefruimtes. Die evolutie is al een tijdje bezig maar kwam door Covid-19 in een stroomversnelling. Juist omdat de opkomst van de buitenkeukens en poolhouses dateert van voor de crisis ben ik ervan overtuigd dat ons stukje buiten, belangrijk zal blijven. Het leek me dan ook logisch om ons assortiment uit te breiden. Vandaag kan je bij Royal Botania alles vinden om je terras tot in de puntjes in te richten.’

Pieter: ‘Je merkt overal dat mensen een groter belang hechten aan hun tuin en terras. Studiebureaus verwachten dat het aandeel van de outdoor sector in de economie nog zal toenemen. Verlichting en accessoires opnemen in onze collecties was absoluut de juiste keuze. Net zoals 95% van de producten heeft mijn vader de meeste van die accessoires ontworpen. Enkel de keuze van de kleuren en de stoffen heeft hij aan mijn moeder toevertrouwd. Zo is Royal Botania, dertig jaar na de start dan toch uitgegroeid tot een familiebedrijf.’

Waarin onderscheidt Royal Botania zich van andere merken in hetzelfde segment?

Kris: ‘Omdat ik van opleiding ingenieur ben, heb ik van bij het begin geëxperimenteerd met mijn ontwerpen. Zowel wat betreft de materialen als de vormgeving. Dat was 30 jaar geleden vrij nieuw. De ontwerpen moeten mooi maar ook heel comfortabel zijn. Het feit dat ergonomie bovenaan de lijst van de criteria staat, wordt enorm geapprecieerd.’

Pieter: ‘De lange levensduur van onze producten speelt ongetwijfeld ook een rol. Vandaag hecht iedereen veel belang aan duurzaamheid en ontwerpen met een lange levensduur hebben nu eenmaal een lagere impact op het milieu. Wanneer na jarenlange dienst toch iets moet veranderd of hersteld worden aan een stoel of ligbed dan is dat nooit een probleem. Bij Royal Botania wordt immers alles in-house geregeld: van ontwerp tot verkoop.’

Welke ontwerpen hebben voor jullie een speciale betekenis? 

Kris: ‘Dat zijn er wel enkele. De Palma parasol omdat we daar internationale erkenning voor kregen. Het ontwerp was heel vernieuwend en toonde aan dat iets functioneel ook heel mooi kan zijn. Ook het Ninix ligbed heeft een speciale betekenis. Het is al 20 jaar ons best verkochte product. Het ontwerp is zowel minimaal als maximaal. Het maximale zit hem in de materiaalkeuze, geoptimaliseerde ergonomie en verfijning in kwaliteit en design. Het minimale heeft betrekking op de eenvoudige, strakke lijnen van het ontwerp.’

Pieter: ‘De D-lux ligstoel zal ik altijd heel speciaal blijven vinden. Hij wordt niet meer verkocht maar hij was qua design een ware revelatie. Zowel qua uiterlijk als gevoel was deze stoel pure luxe. Hij werd dan ook iet voor niets de Ferrari onder de ligbedden genoemd. Een cartoonist heeft zelfs een cartoon gemaakt waarop Alain Prost aan het racen was met de D-lux.’

Wat zijn de plannen voor 2022?

Pieter: ‘Ik ga er alvast alles aan blijven doen om Royal Botania permanent in de kijker te plaatsen. De sector evolueert razendsnel en we moeten ervoor zorgen dat we top of mind blijven bij onze dealers, projectontwikkelaars en architecten.’

Kris: ‘We zijn volop bezig met de bouw van een nieuwe schitterende showroom. Bedoeling is dat ze helemaal klaar is in ??? zodat we daar een geweldig feest kunnen geven om ons dertigjarig bestaan te vieren.’


Benieuwd naar het indrukwekkende gamma van Royal Botania? Neem een kijkje bij één van de premium dealers, bezoek de prachtig ingerichte showroom in Nijlen of wandel rustig door de gloednieuwe website. 

Royal Botania
Elsendonckstraat 146
2560 Nijlen

www.royalbotania.com