De meeste dromen zijn bedrog maar niet voor Nathalie Baeten- Coucke, zij is sinds kort de trotse eigenares van haar eigen geur- & verzorgingslijn “Le Parfum de Nathalie”. Hoe de luxueuze geurkaarsen, huisparfums en verzorgingsproducten tot stand kwamen vroegen we de ambitieuze onderneemster zelf.
*We kennen je allemaal als vrouw van zakenman Marc Coucke en mama van 2 prachtige dochters maar de rol van trotse onderneemster is vrij nieuw. Hoe ben je ertoe gekomen een eigen geur- & verzorgingslijn te starten?
Als kind had ik altijd al een fascinatie voor parfum. De mooie flesjes, verleidelijke geuren en de hele sfeer errond spraken me aan, net zoals de wereld van design. Beide passies heb ik in 2020 een beetje onverwachts kunnen samenbrengen bij de renovatie van ons hotel ‘Le Sanglier des Ardennes’ in Durbuy. Het begon met de ontwikkeling van een eigen geur voor de kleine badkamerproducten. Door mijn achtergrond als apotheker ben ik zelf gaan experimenteren met solvent, ingrediënten en parfums om tot mijn eigen ‘Mountain Chic’ geur te komen. Hotelgasten vonden het blijkbaar zo geweldig, dat ze aan de balie vroegen waar ze die producten konden kopen. Het is een heel specifieke geur, met een Oosterse ondertoon die zowel mannen als vrouwen aanspreekt en niet té dominant aanwezig is. Uiteindelijk is het een beetje uit de hand gelopen en heb ik intussen met een klein team een eigen geur- en verzorgingslijn ontwikkeld en een eigen bedrijf opgestart met Le Parfum de Nathalie.
*Een eigen geur- & verzorgingslijn hebben is de droom van elke vrouw. Een idee hebben is 1 ding maar hoe kreeg het ook echt vorm?
Het is een boeiend en uitdagend proces om in eerste instantie een geur samen te stellen die zoveel mogelijk mensen ‘raakt’ en bij iedereen een bepaald gevoel te weeg brengt, want dat is wat ik wou bereiken. Je vertrekt daarbij van een basisgeur die je zelf uiteraard graag ruikt. Die verfijn je dan met noten van bepaalde kruiden, bloemen of andere natuurlijke producten tot het parfum dat al jouw zintuigen streelt. Dat is op zich een werk van lange adem. Van testen, corrigeren en opnieuw testen tot je zelf écht overtuigd bent.
Daarin ben ik nogal perfectionistisch. Bovendien is de geur nog maar de start van zo’n project. Een heel belangrijke start, de basis van alles natuurlijk. Maar daarna volgt nog een zeer intensief ontwikkelingsproces van het toevoegen van de geur aan verschillende body care en parfumproducten tot het samenstellen van de verpakkingen. Daarin ga ik echt tot in de details tot het echt àf is. Ik hou zelf nogal van feestelijke, stijlvolle verpakkingen en flesjes die in het oog springen. Toen ik Le Parfum de Nathalie wou uitrollen, ben ik zelf aan de slag gegaan, met een bevriende styliste beginnen tekenen en zoeken naar de passende verpakkingen, logo, branding van de producten. Dat vind ik ook altijd fantastisch bij de grote merken zoals Dior, Louis Vuitton. Het hele plaatje moet kloppen, de kwaliteit en samenstelling van de producten, de geursensatie, maar ook het volledige concept. Zelf krijg ik graag geschenken die van bij het ontvangen een hele beleving creëren, door de stijl van de dozen, de strikjes, de bedrukking. Voor wie één van mijn producten krijgt, moet het ontvangen, uitpakken én gebruiken een echte, unieke ervaring zijn
*Waar ben je tegenaan gelopen tijdens het ganse proces?
Als kleine start-up hebben we met een zeer klein team keihard moeten werken, en nu nog steeds, om alles uit de grond te stampen. Er komt zoveel bij kijken, van ontwikkeling tot afleveren van het pakket. En je moet met heel veel rekening houden in de productieketting. Je hebt nooit alles 100% in de hand, omdat je vaak ook afhankelijk bent van leveranciers en van de markt. Daar moet je leren mee omgaan. Maar je moet de lat hoog leggen, jezelf die druk opleggen om die start-up vlot te trekken. In coronatijden kwamen daar problemen bij van stijgende grondstofprijzen, grondstoffen die niet op voorraad waren en die een lange wachttijd vereisten, productie die niet kon draaien. Zoiets brengt dan wel stress mee in een kleine, startende onderneming.
*Heeft je apothekersopleiding je geholpen bij de ontwikkeling?
Van mijn 13de wist ik al dat ik apotheker zou worden en dan ben ik daar ook vol voor gegaan. Uiteindelijk heb ik jaren in de apotheek gestaan en later heeft mijn opleiding en vakkennis enorm bijgedragen in de ontwikkeling van de producten. Je hebt voeling met de ingrediënten, de textuur van de producten. Bij de ontwikkeling van die specifieke geur wist ik door mijn ervaring wat ik moest toevoegen om het iets zoeter of iets zwoeler te maken. De geur verfijnen, subtieler maken. Een technische bespreking van de bestanddelen zou ons misschien te ver leiden. De geur is gebaseerd op Oosters sandelhout en fluweel leder, met een warme toets van muskaat, citrus en kardemom (een kruidachtige plant uit de gemberfamilie) afgewerkt met een bloemenhart. Daarnaast heeft elk product zijn typisch verzorgende bestanddelen en textuur, waar aandacht aan besteed is.
Vanzelfsprekend zonder parabenen en hypoallergeen. Voor een product op de markt komt, doorloopt het een volledige test- en veiligheidsscreening, noodzakelijk voor elk cosmeticaproduct. Als apotheker is dat voor mij ook cruciaal.
*De dag van vandaag is de samenstelling van verzorgingsproducten belangrijker dan ooit. Zowel naar duurzaamheid als naar grondstoffen toe. Hoe pakken jullie dit aan?
Als jonge onderneming moet je vanzelfsprekend eerst zorgen dat je basics goed zitten. Bij de ontwikkeling van de geur en van de producten wil dat zeggen dat de natuurlijke grondstoffen en de noodzakelijke toevoegingen goed moet zijn. Alles moet volgens de juiste verhoudingen zijn, zodat we een perfecte werking van de verzorgende eigenschappen hebben. Daarnaast proberen we Belgisch te produceren, goed voor onze economie, maar ook duurzaam inzake transport. En tenslotte zoeken we naar een duurzame, ecologische verpakking. In dat laatste stadium zitten we nu, zodat we bij de volgende productie milieubewuster kunnen omspringen met de materiaalkeuzes die we maken.
Dat laatste is echt een aandachtspunt.
*“Mountain Chic” klinkt zeer glamoureus maar voor wat staat deze naam?
Ons hotelproject in Durbuy gaf me zo’n drive en de schitterende omgeving van deze unieke plek in de Ardennen inspireerde me zo, dat ik het wel passend vond om in de naam van mijn nieuwe geur te verwijzen naar de heuvelrijke regio, vandaag de keuze voor ‘Mountain’. En ‘Chic’ staat dan weer voor de geursensatie die ik de mensen wil laten beleven. Het zou fijn zijn als mijn producten hen een gevoel van geluk, warmte, gezelligheid en een vleugje luxe kunnen brengen. Een stukje van mezelf bij hen thuis. Het zou fijn zijn als mensen door deze geurbeleving kunnen wegdromen naar die heerlijke persoonlijke momenten die ze hebben meegemaakt.
*Jean Paul Guerlain zei ooit, “Perfume is the most intense form of memory” …zit er ook een deel van je eigen herinneringen in “Le Parfum de Nathalie”?
Uiteraard heeft iedereen wel bepaalde herinneringen aan bepaalde plaatsen of bepaalde vakanties, waar je aangenaam verrast werd door een bepaalde geur die je in je op neemt. Dat zal iedereen wel herkennen uit zijn kindertijd. De zalige geur van het thuisgevoel bijvoorbeeld bij opa en oma. Een winkel die je binnenstapt en waar de geur jou instant meeneemt. Een geur laat een blijvende indruk na. Een geur is emoties en zorgt voor herinneringen die verbinden. Een aangename geur kan ons terugbrengen naar innemende momenten. Plaatsen waar we geweest zijn. Het voegt een vleugje elegantie, warmte, luxe en gezelligheid toe aan een interieur. Als je ergens komt waar het goed ruikt, zal je er graag vertoeven. Je zal je er welkom voelen. Dat heb ik zelf al wel ervaren. En dat is wat ik met mijn geur wil bereiken. Ik wil mensen er een gevoel van verwennerij en gastvrijheid mee geven.
*Hoe wil je het verschil maken met reeds bestaande brands?
Le Parfum de Nathalie is een geur die zowel mannen als vrouwen meeneemt in een zwoele, huiselijke sfeerbeleving. Subtiel, warm, het roept gastvrijheid op. Of je nu fragrance sticks in je huiskamer hebt staan, een brandende mountain chic kaars in het salon of je neemt een douche met onze shower gel en verwent je lichaam daarna met een zijdezachte body lotion, telkens moet je datzelfde gevoel ervaren. Luxe, weelde, rust ook.
Daarbij wil ik het grootste onderscheid maken in de manier waarop onze producten bij de mensen binnenkomen. De kwaliteit moet sowieso top zijn. De productie is Belgisch. De verpakking moet bij de mensen ook een ‘waaauw’-gevoel creëren en we leveren alles met een persoonlijke touch bij de mensen af – een strikje, een koekje, een kaartje- , zodat het een volledige beleving wordt om een geschenk van Le Parfum de Nathalie te krijgen.
*Waar staat het merk op dit moment en wat is je toekomstvisie?
We zijn aan ons tweede werkjaar begonnen. Vorig jaar hebben we, midden oktober, de eerste verjaardag van Le Parfum de Nathalie mogen vieren met een driedaags evenement voor klanten, vrienden, kennissen, contacten. En dat was zo hartverwarmend. We kregen tijdens die avonden zoveel lovende reacties op wat we doen, op hoe we het doen, op onze producten, de verpakkingen, onze nieuwe kerst luxeboxen,… op ons hele verhaal eigenlijk. Mensen stuurden achteraf hun foto’s, hun ervaring van die avonden, ontroerende berichtjes. Dat zorgt voor een enorme boost aan energie. Zeker als je weet, hoe we ervoor gewerkt hebben om er te staan. Dan besef je dat je op de goeie weg bent, zeker als achteraf ook de orders maar blijven binnenkomen. Bedrijven, winkels, mensen die relatiegeschenken vragen. Je krijgt zoveel voldoening.
Maar daar mag je niet te lang blijven bij stilstaan. Je neemt het mee en je legt de lat weer hoger. We willen ons aantal verkooppunten verhogen, maar tegelijk willen we niet overal te vinden zijn. Het moeten exclusieve plaatsen worden, die er eenzelfde filosofie op na houden en achter de producten staan.
We zoeken naar nieuwe ontwikkelingen, nieuwe producten en verpakkingen en we willen ons bestaand gamma met kleine elementen nog gaan verfijnen.
We hebben intussen een pittige weg afgelegd, met onze eigen webshop, onze eigen flagsshipstore in de Sanglier in Durbuy en de vele verdeelpunten. Nu wil ik vooral mensen blijven gelukkig maken, zoeken naar nieuwe, unieke en creatieve ontwikkelingen van producten, …
En uiteraard hoop ik ooit een eigen parfum voor vrouwen op de markt te brengen of een nieuwe geurlijn, samen met mijn inspirerende dochters. Dat lijkt me een droom die elke mama wel eens koestert. Dat zou echt té gek zijn.
*Hoe kijk je terug op je eerste jaar van ondernemerschap?
Het is een enorm leerrijk proces geweest, met vallen en opstaan. Met leuke verrassingen en met moeilijkheden. Het was ook een jaar met veel boeiende nieuwe contacten en inzichten. Ik sta er mee op en ga er mee slapen. Het is niet evident, en zoals voor veel ouders, om voltijds te werken, een gezin te runnen en een druk sociaal leven te hebben. Nu de kinderen groot worden, is dat al iets makkelijker. Maar het is inderdaad wel een puzzel om alles in onze agenda’s te krijgen, zodat er nog tijd blijft voor quality-time. We dagen onszelf uit om beter te doen en een ideale work-life balance te vinden. Dat evenwicht is ook iets heel persoonlijk. Feit is dat de maatschappelijke evolutie voor elk individu, jong of oud, ons vaak dwingt om sneller te handelen, te beslissen, enz… maar dat we niet mogen vergeten om af en toe de pauze-knop in te drukken. Even een stapje terug zetten, kritisch durven zijn voor onszelf, om daarna -elk naar eigen gevoel- een pad te kiezen en door te gaan.
Heel erg bedankt voor het openhartig en warm gesprek.
Wij zijn alvast grote fan van “Mountain Chic” en dromen stiekem al van een vervolg.
Interview: Sofie Dillen